مینا فدائی
۸ آذر ۱۳۹۹
اخیرا فیلمهایی از کمپانی نتفلیکس منتشرشده که میتوانند نامزد بهترین فیلم اسکار در سال ۲۰۲۱ باشند. تا به امروز کمپانی مترو
گلدوین مایر (امجیام) رکورددار جوایز اسکار بوده است. پنج فیلم از فیلمهای این
کمپانی، در سال ۱۹۳۷ و در نهمین دوره اسکار، نامزد دریافت جایزه شدند. با وجود فیلمهایی
از نتفلیکس که در مدت کوتاهی به محبوبیت رسیدند، مثل فیلم مرد ایرلندی (با عنوان اصلی
The
Irishman) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، و فیلم رما
(با عنوان اصلی Roma) به
نویسندگی و کارگردانی آلفونسو کوارون، موفقیتهای پیدرپی نتفلیکس در کسب جوایز اسکار
۲۰۲۱ هیچکس را متعجب نخواهد کرد.
کمپانی امجیام این رکورد را زمانی ثبت کرد
که آکادمی حق انتخاب ۱۰ فیلم را داشت. فیلم زیگفلد کبیر (با عنوان اصلی The
Great Ziegfel) بیشترین جوایز رادر آن دوره کسب کرد و برنده
سه جایزه شد. همچنین فیلمهای دیگری که در سال ۱۹۳۶ از این کمپانی منتشر شدند دست خالی
به خانه نرفتند؛ از این فیلمها میتوان به فیلم بانوی برچسبخورده (با عنوان اصلی
Libeled
Lady)، رومئو و ژولیت (با عنوان اصلی Romeo
and Juliet)، سانفرانسیسکو (با عنوان اصلی San
Francisco) و داستان دو شهر (با عنوان A
Tale of Two Cities) اشاره کرد. در آن دوران، امجیام در سینمای
هالیوود حرف اول را میزد و در موفقیت این کمپانی هیچ جای شکی نبود. به علاوه، ستارههای
زیادی در این کمپانی متولد شدند و استعدادهایشان شکوفا شد. ستارههایی مثل شرلی تمپل،
کلارک گیبل، جودی گارلند، اسپنسر تریسی، کاترین هپبورن و… همانطور که گفته شد این
استودیو ستارههای زیادی در لیست بازیگرانش داشت و مدیرانش به خود افتخار میکردند
و میگفتند: «تعداد ستارههایی که ما داریم از ستارههای آسمان بیشتر است.»
نتفلیکس نیز یکی دیگر از کمپانیهای بنام
در حوزه توزیع فیلم است. این کمپانی در طول سالهای اخیر، فیلمهای زیادی ساخته، خریده
و منتشر کرده است. همانطور که میدانید، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، استودیوهای
زیادی نتوانستند فیلمهای خود را بر روی پرده نقرهای سینما به نمایش بگذارند و بسیاری
از شرکتکنندگان این دوره از اسکار، مجبور شدند به اکران آنلاین فیلمهایشان رضایت
دهند. البته هنوز چند ماهی تا شروع این دوره از رقابتها باقی مانده و نمیتوان به
طور قطع رکورددار جوایز اسکار را اعلام کرد. اما سرویس استریمینگ نتفلیکس چگونه به
این نقطه رسید؟
از سال ۲۰۱۱ تاکنون، داوران اسکار امکان رای
دادن به پنج فیلم در بخش بهترین فیلم را دارند، اما از اسکار ۲۰۲۲، این عدد به ۱۰ فیلم
خواهد رسید. بر اساس سیستم فعلی، هر فیلم باید پنج درصد از آرا را کسب کند تا نامزد
بهترین فیلم شود. همچنین رایدهندگان آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) میتوانند ۱۰ فیلم را انتخاب کنند.
فیلم منک (با عنوان اصلی Mank) به کارگردانی دیوید فینچر، دادگاه شیکاگو هفت (با عنوان اصلی The
Trial of the Chicago 7 ) به کارگردانی آرون سورکین فیلمهایی هستند
که احتمالا برنده این دوره خواهند بود؛ چراکه هردو فیلم نظر مثبت منتقدین را جلب کردهاند
و فاکتورهای مورد نظر آکادمی را رعایت کردهاند. حدود ۶۳ درصد از رای دهندگان آکادمی
متخصص شاخههای فنی هستند، به همین دلیل احتمال میرود که فیلم منک در بخشهای فنی،
مثل صدا و تصویر نامزد شود. همچنین نامزدی فیلم دادگاه شیکاگو هفت در بخش نویسندگی،
تدوین یا بازیگری پیشبینی میشود.
کالکشن آرون سورکین در فیلیمو شات؛ ایدههای
بُرّنده، ذهنهای بَرنده
اما این دو فیلم، تنها فیلمهای موفق نتفلیکس
نبودهاند که امید کسب جایزه در اسکار ۲۰۲۱ را دارند؛ فیلم بلک باتم ما رینی (با عنوان
اصلی Ma Rainey’s Black Bottom) ساخته
جرج سی.ولف جدا از کیفیت و نقدهای فیلم، یکی از کاندیدهای کسب جایزه در بخش بازیگری
است؛ چادویک بوزمن بازیگر اصلی است که در این فیلم خوش درخشید. همچنین کاندیدای دیگر
بخش بازیگری، ستاره فیلم پدر (با عنوان اصلی The
Father)، آنتونی هاپکینز است. پیتر فینچ بازیگر فیلم
شبکه (با عنوان اصلی Network) پس
از مرگش اسکار بهترین بازیگر مرد را در فیلمی برد که برنده ۱۰ جایزه اسکار بود؛ بنابراین
تصور میشود موقعیت بوزمن بیشباهت به او نخواهد بود. در پنجاه سال اخیر، تنها ۱۰ بازیگر
برنده جایزه شدند که فیلمهایشان نامزد دریافت بهترین فیلم نشده است. در بیست سال
اخیر، این تعداد کاهش پیدا کرد و تنها سه بازیگر موفق به کسب جایزه شدند: جف برجز برای
بازی در فیلم دل دیوانه (با عنوان اصلی Crazy Heart)، فارست ویتاکر برای بازی در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند (با عنوان
اصلی The Last King of Scotland) و
در آخر، دنزل واشینگتن برای بازی در فیلم روز تعلیم (با عنوان اصلی Training
Day). احتمالا وایولا دیویس برای بازی در فیلم ما
رینی در بخش بهترین بازیگر زن موفق به کسب جایزه خواهد بود.
نمایی از فیلم پدر
به جز این سه فیلم، احتمال نامزدی فیلمهای
دیگر کمتر است. طبیعتا، نظرات مخاطبان و منتقدان نسبت به
فیلمهای موزیکال متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که در فیلم جشن رقص پایان سال
(با عنوان اصلی The Prom) شاهد
تنوع نژادی و جنسیتی هستیم. البته تا زمانی که نامزدهای بخش بازیگران و تهیهکنندگان
اعلام نشدهاند، وضعیت این فیلم نامشخص خواهند بود. اگر اهل وقت گذراندن در فضای مجازی
باشید، حتما کلیپ کوتاهی از رپخوانی مریل استریپ، ستاره این فیلم دیدهاید.
به نطر میرسد، فیلم ۵ همخون (با عنوان اصلی
Da
5 Bloods) به کارگردانی اسپایک لی، نهتنها اولین نامزدی اسکارش را برای ستاره
این فیلم، دلروی لیندو، تضمین کرده بلکه ممکن است همبازی او، بوزمن باری دیگر نامزد
دریافت اسکار شود. اما نتفلیکس فیلم ۵ همخون را در ماه ژوئن منتشر کرد و با وجود گذشت
۵ ماه، احتمال دارد این فیلم بهکلی از ذهن رایدهندگان پاک شده باشد.
فیلم 5 همخون
اما فیلمی که حرف اول را در جلوههای بصری
و روایتی پرمغز میزند، فیلمی جز فیلم آسمان نیمهشب (با عنوان اصلی The
Midnight Sky) به کارگردانی جرج کلونی نخواهد بود. کلونی،
شخص محبوب رایدهندگان است و در نظر نگرفتن سابقه او در مراسم اسکار از سوی رایدهندگان،
احمقانه به نظر میرسد؛ مورادی مثل ۸ مرتبه نامزدی در دورههای قبلی، کسب دو جایزه
اسکار، کسب جایزه نقش مکمل مرد در سال ۲۰۰۶ برای بازی در فیلم سیریانا (با عنوان اصلی
Syriana) او همچنین توانست جایزه تهیهکنندگی بهترین فیلم در سال ۲۰۱۲ را
برای فیلم آرگو (با عنوان اصلی Argo) کسب
کند. والت دیزنی، آلفونسو کوارون و کلونی تنها اشخاصی هستند که در شش بخش مختلف شانس
نامزدی اسکار را پیدا کردهاند. احتمال میرود فیلم آسمان نیمهشب در بخشهای بهترین
جلوههای ویژه، بهترین موسیقی، فیلمبرداری و طراحی صحنه نامزد شود.
درخشش شجاعانه ونسا کربی در فیلم تکههای
یک زن (با عنوان اصلی Pieces of a Woman) او
را به یکی از نفرات شاخص رقابت برای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن تبدیل کرده
است. اما متاسفانه نظرات نهچندان مثبت درباره صحنههای دلخراش این فیلم باعث شده که
شانس کمتری در بخشهای دیگر داشته باشد. قسمت چالشبرانگیز این فیلم، سکانس تک-برداشت
۲۰ دقیقهای است و بحثهای زیادی درباره آن میشود. در دورانی که پنج فیلم نامزد میشوند،
کورنل موندروتسو (کارگردان فیلم) باید از کارگردانانی که بدون هیچ کمکی توانستند کاندید
شوند، عبرت میگرفت؛ مثل مایک لی برای کارگردانی فیلم ورا دریک (با عنوان اصلی Vera
Drake) و پل گرینگرس برای کارگردانی فیلم یونایتد
۹۳ (با عنوان اصلی United 93).
اگر آکادمی، صحنههای ناخوشایند را نقطه قوت به حساب آورد، احتمال نامزدی فیلم تکههای
یک زن در بخشهای مختلف وجود خواهد داشت.
نقد فیلم تکههای یک زن؛ درخشش ونسا کربی
فیلم زندگی پیشرو (با عنوان اصلی The
Life Ahead) با بازی سوفیا لورن و فیلم ببر سفید (با عنوان
اصلی The White Tiger) با
بازی پریانکا چوپرا جونز شانس کمتری برای رقابت با فیلمهای دیگر دارند. همچنین فیلمهایی
مثل من به پایان دادن اوضاع فکر میکنم (با عنوان اصلی I’m
Thinking of Ending Things) به کارگردانی چارلی کافمن و فیلم نسخه چهل
ساله (با عنوان اصلی The 40-Year-Old Version) به کارگردانی رادا بلنک شانس چندانی در اسکار
پیشرو نخواهند داشت. این دو، فیلمهایی هستند که از نظر آکادمی پیچیده و کسالتآور
هستند و فقط امکمان دارد باب میل آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) باشند.
رکوردی که در دست نتفلیکس است از سال
۱۹۷۴ تا به امروز بیسابقه بوده. در تاریخ جوایز اسکار، تنها یک مرتبه پیشآمده که
استودیویی بتواند تمامی جوایز را در یک رشته از آن خود کند. پارامونت در سال ۱۹۷۴ در
بخش بهترین طراحی لباس برای فیلم گتسبی بزرگ (با عنوان اصلی The
Great Gatsby) برنده جایزه شد. و فیلمهای محلهی چینیها
(با عنوان اصلی Chinatown)،
دیزی میلر (با عنوان اصلی Daisy Miller)، پدرخوانده ۲ (با عنوان اصلی The
Godfather Part II) و قتل در قطار سریعالسیر شرق (با عنوان اصلی
Murder
on the Orient Express) از نامزدهای دیگر بودند. اما با توجه به این
که فرانسیس مکدورمند ستاره فیلم عشایر (با عنوان اصلی Nomadland) تا چه حد بتواند نظر رایدهندگان را جلب کند، ممکن است نتفلیکس در
بخشهای بهترین بازیگر زن و بهترین تدوین موفق به دریافت جایزه شود.
فرانسیس مکدورموند در فیلم سرزمین خانهبدوشها
نکته جالب این است که با وجود اینکه استودیوهای
بزرگ اکران فیلمهایی مثل بیوه سیاه (با عنوان اصلی Black
Widow) و زمانی برای مردن نیست (با عنوان اصلی No
Time to Die) را به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول
کردند، فیلمهای زیادی در این دوره از جوایز اسکار شرکت کردهاند و دلیل آن چیزی جز
پخش آنلاین و استریم فیلمها نبوده است که توسط استودیوهایی مثل آمازون، اپل تیوی
پلاس، اچبیاو مکس و هولو انجام شده. تصور کنید اکرانهای آنلاین و استریم وجود نداشتند،
در این صورت سال ۲۰۲۰ واقعا سالی بدون فیلم بود.
اما نتفلیکس تنها به کسب نامزدی در اسکار
۲۰۲۱ رضایت نخواهد داد و هدف این استودیو کسب جایزه اصلی است. با توجه به سابقه موفقیت
فیلمهایی مثل رما، مرد ایرلندی و داستان ازدواج (با عنوان اصلی Marriage
Story) فاصله چندانی با هدفش ندارد و میتواند موفقیتش
را در سالن تئاتر دالبی جشن بگیرد.
به نظر شما کدام فیلمهای نتفلیکس استحقاق
حضور در میان برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۱ را دارند؟
برگرفته از شات فیلیمو.